جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی به منظور برطرف کردن حالت خمیدگی و انحراف داخل بینی که موجب اختلال در تنفس فرد شده است انجام می شود. ممکن است که این تصور را داشته باشید که ظاهر بینی نیز طی عمل انحراف بینی اصلاح خواهد شد در صورتی که این جراحی بینی مربوط به اصلاح ساختار داخل بینی است و راه عبور هوا را باز کرده و اصلاح می نماید. چنانچه فرد بخواهد که کجی و نقص ظاهری بینی نیز اصلاح شود طی عمل بینی نواقص بینی نیز اصلاح می شود و به آن سپتورینوپلاستی گفته می شود.

جراحی انحراف بینی در اصفهان

انحراف بینی چیست ؟

بینی به کمک سپتوم یا تیغه بینی به دو حفره جدا از هم تقسیم می شود. در مواردی که سپتوم به یکی از دو طرف انحراف پیدا می کند و به اصطلاح بینی دچار انحراف شده است. بسیاری از افراد با انحراف بینی متولد می شوند و در برخی دیگر این عارضه به دلیل بروز یک حادثه پدید می آید. برای هر دو گروه می توان با مراجعه به جراح بینی این اختلال به وجود آمده را به بهترین شکل ممکن درمان کرد. انحراف سپتوم می تواند مسیر تنفسی فرد مبتلا را دچار مشکل کند.

علائم انحراف بینی چیست ؟

  • خون دماغ شدن
  • خر و پف کردن و خشک شدن دهان هنگام خواب
  • آبریزش بیش از حد بینی
  • اختلال در تنفس و سیستم بویایی

در چنین شرایطی جراحی انحراف بینی بدون زیبایی تنها با رفع ایرادات آن انجام می شود.

از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم؟

تیغه بینی در واقع ، یک اسکلت است که بین دو حفره بینی واقع شده و مانند ستون عمل می کند و نقش نگه دارنده در ساختمان بینی را ایفاء می کند. همچنین ناگفته نماند که تیغه بینی ، دو حفره بینی را نیز از هم جدا می کند. توجه داشته باشید که در شرایط ایده آل ؛ سپتوم یا تیغه بینی باید در وسط بینی قرار داشته باشد.

حال چنانچه از پایین به بینی نگاه کنیم و شاهد آن باشیم که تیغه بینی از مرکزیت خود خارج شده به طوری که یک سوراخ ، بزرگ و دیگری کمی مسدود باشد بدین معناست که بینی دچار انحراف است.

علل ایجاد کننده انحراف بینی

لازم به ذکر است انحراف بینی به دو دلیل می تواند رخ دهد :

  1. نواقص مادرزادی
  2. وارد شدن ضربه به بینی

جراحی انحراف بینی - دکتر علیرضا پور صیرفی

عمل انحراف بینی

عمل کردن بینی برای بهتر شدن انحراف توسط جراح بینی بایستی صورت بگیرد. برای اصلاح ، برشی در مخاط بینی داده شده و سپس غضروف و استخوان دارای انحراف ،اصلاح می شود و سپس مخاط ترمیم خواهد شد ،در انحرافات شدید سپتوم بینی ،گاهی عمل جراحی راینوپلاستی هم زمان لازم می شود .

نحوه عمل سپتوم کج 

در جراحی انحراف بینی چه اتفاقی میافتد؟ چگونه تیغه بینی کج را صاف می کنند؟ تمامی این پرسش ها از میان سوالات مطرح شده از جراح بینی مطرح شده است. در ادامه چکیده ای از مراحل را شرح داده ایم :

  • مدت زمان مورد نیاز برای جراحی انحراف بینی بسته به شدت انحراف متفاوت می باشد. به طور میانگین حدود 30 دقیقه الی یک ساعت و نیم به طول می انجامد.
  • با توجه به وضعیت سلامت بیمار یکی از روش های بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی را برای سپتوپلاستی به کار می برند.

انحراف بینی چه تاثیری بر سینوس ها خواهد داشت ؟

در وضعیت نرمال ؛ ترشحات سینوس ها توسط مجاری بینی به درون بینی تخلیه شده و از آن جا به انتهای گلو منتقل می شوند. باید توجه داشت که انحراف سپتوم یا تیغه بینی ، سبب انسداد مجاری سینوس ها شده و فرد را با اختلالات سینوسی مواجه خواهد ساخت. به طور کلی در پی انحراف بینی ؛ ترشحاتی که از سینوس ها خارج می شود ، داخل مجاری بینی انباشته شده و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های سینوسی ؛ مانند سینوزیت تشدید می گردد.

لذا افرادی که دچار انحراف بینی هستند ؛ غالبا به دنبال راهی برای درمان آن می باشند و معمولا تمایل دارند ، بدون انجام جراحی و از طریق روش های درمانی خانگی یا از طریق لیزر ؛ انحراف بینی خود را مرتفع نمایند. در این جا باید متذکر شد که قطعی ترین روش درمان انحراف بینی ؛ صرفا جراحی انحراف بینی می باشد و لیزر یا درمان های خانگی ، هرگز نمی توانند غضروف و تیغه بینی را برش داده و نقص آن را بر طرف نمایند.

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی

اقداماتی که بعد از جراحی انحراف بینی باید انجام گیرد مانند سایر جراحی های بینی می باشد که یک سری از موارد مهم را در این جا ذکر می کنیم :

  • جهت کاهش کبودی و تورم بعد از عمل بینی افراد می توانند به مدت 24 ساعت از کمپرس سرد استفاده کنند.
  • در ارتباط با تغذیه بعد از عمل بینی ، بهتر است بدانید نوشیدن مایعات و آبمیوه های طبیعی از قبیل آناناس می تواند در راستای تسریع بهبودی و نیز سرعت بخشیدن به فرآیند کبودی و تورم بینی موثر باشد.
  • توجه داشته باشید تا یک هفته پس از عمل بینی ، باید از مصرف غذاهایی که احتیاج به جویدن طولانی مدت دارند خودداری نمایید و غذاهای نرم و رقیق همچون سوپ و فرنی میل کنید.
  • افراد باید در نظر داشته باشند که مصرف سدیم و نمک در تشدید تورم بینی اثر سوء خواهد داشت ، بنابراین باید مصرف نمک و سدیم را در رژیم غذایی خود به حداقل ممکن برسانند.
  • به منظور بهبود گردش خون در ناحیه صورت ، توصیه می شود که تا چند وقت بعد از جراحی بینی در هنگام استراحت و خواب با قرار دادن دو بالش در زیر سر خود سر را بالاتر از حد معمول قرار دهید.
  • همچنین توجه داشته باشید که نحوه خواب بعد از عمل بینی ، لازم است به صورت طاقباز باشد و افراد بایستی از خوابیدن به شکم و پهلو خودداری کنند.

جراحی انحراف بینی در اصفهان - دکتر پور صیرفی

سایر مراقبت های بعد از جراحی بینی انحراف دار

  • این موضوع را مورد توجه قرار دهید که استعمال دخانیات و مشروبات الکلی به مدت دو ماه بعد از عمل بینی ممنوع می باشد ؛ لذا باید از مصرف این موارد اجتناب کنید.
  • قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند در روند ترمیم زخم ها خلل ایجاد کند و سبب بروز مشکلاتی نیز گردد ، از این رو افراد می بایست از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب خودداری نمایند.
  • از دیگر نکات مهمی که توجه به آن بسیار ضروری می باشد ، استفاده از داروهایی است که جراح بینی پس از عمل برای بیماران تجویز خواهد کرد ؛ لذا افراد باید داروهای توصیه شده را طبق دستور مصرف کنند.
  • استحمام نیز تا وقتی که گچ بر روی بینی قرار دارد ممنوع خواهد بود و افراد در این مدت تنها مجاز خواهند بود بدن خود را شستشو دهند و از شستشوی سر و صورت خودداری نمایند.
  • لازم به ذکر است که پس از برداشتن گچ امکان استحمام وجود خواهد داشت ، اما باید توجه نمود که باید از آب ولرم استفاده نمود ؛ چرا که آب داغ موجب تشدید تورم بینی خواهد شد.
  • در آخر باید خاطر نشان نمود که به مدت 2 ماه بعد از عمل بینی ، افراد باید از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایند.

قیمت جراحی انحراف بینی چقدر است ؟

جراحی انحراف بینی یک عمل درمانی بینی است و در شرایطی بیمه های درمانی مقداری از هزینه آن را پرداخت می نمایند ، البته توصیه می شود برای اطلاع از قیمت دقیق عمل بینی ، با جراح بینی خود مشورت کنید.

تشخیص انحراف بینی چگونه انجام می‌شود؟

پزشک برای تشخیص انحراف بینی، با پرسش‌نامه‌ای درباره علائم شروع به کار می‌کند. سپس یک بررسی فیزیکی انجام می‌دهد که شامل باز کردن دقیق بینی نیز می‌شود. وی از یک ابزار مجهز به منبع نور برای بررسی داخل بینی از طریق سوراخ‌های بینی استفاده می‌کند. بسیاری از افراد نیازی به درمان انحراف بینی خود ندارند؛ زیرا یا علائمی در آنها وجود ندارد یا اگر هست، بسیار خفیف هستند. درمان انحراف سپتوم عمدتاً با جراحی سپتوپلاستی انجام می‌شود. اگر مشکلات تنفسی، عفونت‌های سینوسی مکرر، یا علائم دیگری مشاهده می‌شود، سپتوپلاستی ممکن است گزینه درمانی مناسبی باشد.

چه کسانی برای سپتوپلاستی مناسب هستند؟

اگر علائم انحراف سپتوم شما شدید باشند، شما داوطلب خوبی برای جراحی سپتوپلاستی محسوب می‌شوید. برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب بهترین روند درمان، پزشک شما ارزیابی‌های زیر را انجام می‌دهد:

  • بررسی سپتوم
  • موقعیت سنی
  • سلامت عمومی
  • فاکتورهای خطر
  • مشکلات سلامتی پیشین
  • استفاده از مواد مخدر، تنباکو و غیره

سخن آخر

همانطور که در طی این مقاله مطالعه کردید جراحی انحراف بینی ، نوعی پروسه درمانی و رفع انحراف در آن است. در طی این عمل مشکلات تنفسی بیمار برطرف می شود. برای آن که بدانید شما نیز دچار انحراف هستید یاخیر می توانید به علائم و توضیحات ارائه شده در مطلب اتکا کنید.

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: