جراحی بینی شکسته

جراحی بینی شکسته ، نوعی جراحی درمانی بینی است که به منظور اصلاح استخوانی که دچار شکستگی شده است ، انجام می می گیرد. این شکستگی در اثر ایجاد ضربه ناگهانی ایجاد می شود. اگر شکستگی بدون جابجایی باشد نیاز به اقدامی نیست و به خودی خود ، بینی چوش می خورد. (البته مراجعه شما به پزشک الزامی است.) ولی اگر جابجایی در بینی اتفاق افتاده باشد ، 4 الی ده روز بعد از ضربه ، جراحی بینی انجام می شود.

 

جراحی بینی شکسته

 

 در موقع ضرب دیدن یا شکستگی بینی باید در اسرع وقت به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید ؛ زیرا گاهی پس از ضربه به بینی تجمع خون در زیر مخاط ایجاد می شود که نیاز به تخلیه فوری دارد. فرد باید سریعا برای جا انداختن بینی و درمان شکستگی بینی خود اقدام کند چرا که راحت تر انجام خواهد شد و نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. چنانچه با وقفه زمانی طولانی مدتی برای درمان مراجعه نمایید استخوان های بینی به یکدیگر به طور ناصحیح جوش خواهد خورد. میزان شکستگی بینی به شدت ضربه ای که به استخوان بینی وارد شده بستگی دارد اگر ضربه شدید باشد و باعث جابه جایی غضروف و استخوان شود علاوه بر اینکه زیبایی چهره را تحت شعاع قرار خواهد داد فرد دچار مشکلات تنفسی نیز خواهد شد. در این شرایط احتمال انجام جراحی بینی شکسته نیز بیشتر خواهد بود.

شکستگی بینی و آسیب در تنفس !

بسته به این که شکستگی در کدام نواحی اتفاق افتاده است ، آسیب های متفاوتی ایجاد می کند که نتیجه تمام آن ها اختلال در تنفس فرد است. در ادامه دلیل این مشکلات تنفسی را بررسی می کنیم.

  • بزرگ شدن شاخک بینی و مشکلات تنفسی

شاخک بینی وظیفه تمیز کردن هوای ورودی به آن را دارد. اما هنگامی که در سایز آن مشکل ایجاد شود ، همین شاخک مانع دم و باز دم می شود. بنابراین اگر آسیب به گونه ای باشد که بینی انحراف پیدا کرده و در پی آن شاخک بزرگ شود ، فرد نیازمند جراحی بینی شکسته خود است. این جراحی عموما به روش باز انجام می شود و بعد از آن جهت تثبیت فرم بینی ، نیازمند گچ گرفتگی آن هستیم.

  • تنگ شدن دهلیز بینی و مشکلات تنفسی

هنگامی که یک یا هر دو دیوار جانبی بینی به سمت داخل فرو می رود ، در واقع تنگی دهلیز رخ داده است. این تنگ شدگی ، راه تنفس را تنگ کرده و شرایط را برای بیمار سخت می کند. بدین ترتیب پزشک در طی پروسه عمل بینی ، دیواره ها را سر جای خود برگردانده و جایگاه آن ها را تثبیت می کند. در آخر جهت فرم گرفتگی بینی ، به مدت کوتاهی بینی گچ گرفته می شود.

  • شکستن استخوان بینی و مشکلات تنفسی

اگر شکستگی در بالای بینی پدید آید ، به گونه ای که جداره جدا کننده منفذ بینی ، به یک سمت منحرف شود ، راه تنفس سخت خواهد شد. بدین منظور جراحی بینی شکسته به گونه ای انجام می شود که انحراف به طور کامل رفع شود. در واقع بعد از رفع انحراف نه تنها بینی ظاهر زیبایی خواهد داشت ، بلکه عمل دم و بازدم نیز به صورت طبیعی و بدون هیچ مشکلی انجام می شود.

شکستگی بینی باعث بروز جه مشکلاتی خواهد شد ؟

  • انحراف بینی
  • خونریزی ، ترک خوردگی و ایجاد بدشکلی ظاهری در بینی
  • انحراف سپتوم یا تیغه بینی
  • پارگی غضروف بینی و عدم تقارن بینی
  • اطراف بینی دچار کبودی و تورم شده و به لمس کردن حساس شده
  • کجی بینی و ایجاد قوز روی بینی در اثر شکستگی پل بینی

جراحی شکستگی بینی جوش خورده چگونه انجام می شود؟

جراح بینی بعد از مشاهده و بررسی عکس شکستگی بینی که قبل از پروسه عمل تجویز کرده است ، ساختمان بینی را بررسی می کند و فرآیند عمل را انجام می دهد. این پروسه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراحی دماغ شکسته را با یکی از تکنیک های باز یا بسته به روش بسته انجام خواهد داد. عمل بینی شکسته حدود دو ساعت و نیم به طول می انجامد ولی به طور کلی زمان عمل بینی شکسته به میزان شکستگی و ایراد بینی نیز بستگی دارد.

جراح بینی ایرادات که در اثر شکستگی بینی ایجاد شده را رفع می کند و چنانچه فرد دچار مشکل تنفسی شده باشد نیز درمان می شود. بعد از جراحی بینی شکسته ، گچ گرفتن بینی شکسته انجام می شود و به مدت یک هفته تا ده روز روی بینی پانسمان و اسپلینت بینی یا گچ بینی قرار خواهد داشت. فرد باید طی این مدت مراقب باشد که ضربه ای به آن وارد نشود و به هیچ عنوان خیس نشود چرا که نتیجه عمل بینی را دستخوش تغییراتی خواهد نمود.

اقدامات قبل از جراحی بینی شکسته

جراحی بینی شکسته یک عمل جراحی است که برای ترمیم استخوان ها و غضروف های شکسته بینی انجام می شود. این عمل می تواند برای بهبود ظاهر بینی و همچنین برای بهبود تنفس انجام شود.
اقداماتی که باید قبل از جراحی بینی شکسته انجام دهید:

  • با یک جراح بینی مشورت کنید. جراح بینی شما را معاینه می کند و در مورد بهترین روش جراحی برای شما صحبت می کند.
  • آزمایشات پزشکی انجام دهید. جراح بینی ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی سلامت شما قبل از جراحی تجویز کند.
  • مصرف داروهای خاص را متوقف کنید. جراح بینی ممکن است از شما بخواهد که مصرف برخی از داروها را قبل از جراحی متوقف کنید.
  • از استعمال دخانیات و مصرف الکل خودداری کنید. استعمال دخانیات و مصرف الکل می تواند خطر خونریزی و عفونت را افزایش دهد.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. داشتن یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند تا سریعتر از عمل جراحی بهبود پیدا کنید.

به اندازه کافی استراحت کنید. استراحت کافی به شما کمک می کند تا برای عمل جراحی آماده شوید.

  • در روز جراحی:
    1. لباس های گشاد و راحت بپوشید.
    2. از آرایش و جواهرات استفاده نکنید.
    3. تمام داروهای خود را با خود ببرید.
    4. کسی را با خود ببرید تا شما را به خانه برساند.
  • بعد از جراحی:
    1. به شما داروهای مسکن داده می شود تا درد شما را تسکین دهد.
    2. باید از فعالیت های شدید خودداری کنید.
    3. به طور مرتب با جراح بینی خود ملاقات کنید تا روند بهبودی شما را بررسی کند.
    4. در اینجا چند نکته برای کمک به بهبودی سریعتر بعد از جراحی بینی شکسته آورده شده است:
    5. سر خود را بالا نگه دارید.
    6. از کمپرس سرد برای کاهش تورم استفاده کنید.
    7. از خوردن غذاهای سفت و جویدنی خودداری کنید.
    8. از فین کردن خودداری کنید.
    9. از سیگار کشیدن و مصرف الکل خودداری کنید.

اکثر افراد بعد از جراحی بینی شکسته به طور کامل بهبود پیدا می کنند. با این حال، مهم است که دستورالعمل های جراح بینی خود را به دقت دنبال کنید تا از بروز عوارض جلوگیری کنید.

جراحی بینی شکسته

مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته

  • دوره نقاهت این پروسه 7 الی 10 روز است و طی این مدت باید یکسری اقدامات را انجام داد تا نتایج مطلوب تری را از جراحی زیبایی بینی خود حاصل نمایید.
  • استفاده از کمپرس یخ جهت کاهش تورم و کبودی به مدت 24 ساعت الزامی است.
  • حین استراحت کردن با استفاده از دو بالشت سر را بالاتر از حد معمول قرار دهید.
  • از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی تا زمانی که جراح بینی اصفهان توصیه می کند، خودداری نمایید.
  • رژیم غذایی خود را با نوشیدن مایعات شروع کنید و طی دوران نقاهت از غذاهای نرم استفاده کنید که احتیاج به جویدن طولانی مدت نداشته باشد.
  • داروهایی که جراح بینی تجویز نموده است را طبق دستور استفاده نمایید.
  • مراقب پانسمان بینی باشید و از رفتن به مکان های شلوغ که احتمال ضربه خوردن به بینی وجود دارد خودداری نمایید.
  • از انجام فعالیت های ورزشی سنگین اجتناب نمایید.

 

چه افرادی در معرض شکستگی بینی قرار دارند ؟

حادثه ممکن است برای هر شخصی رخ دهد ، بنابراین هر انسانی احتمال دارد که در زندگی خود حداقل یکبار این عارضه را تجربه کند. اما برخی از افراد بسته به فعالیت های اجتماعی و ورزشی که دارند بیشتر در معرض شکستگی بینی قرار می گیرند. تعدادی از این موارد را برای شما در زیر بیان می کنیم:

  • بسکتبال
  • بوکس
  • هنرهای رزمی
  • فوتبال
  • درگیری و نزاع
  • وسیله نقلیه موتورسیکلت بدون رعایت نکات ایمنی
  • اسکی و اسنوبورد
  • دوچرخه سواری

در تمامی موارد اگر فرد دچار حادثه ای شود یحتمل درصد احتمال شکستگی بینی را نیز دارد.

مراقبت های اولیه بعد از شکستگی بینی

  1. پس از اتفاق پیش آمده که موجب آسیب رساندن به بینی و شکستن شده است قابل توجه است که حتما به پزشک مراجعه کنید که پس از قطعی شدن جراحی بینی شکسته ، درمان های اولیه برای فرد در نظر گرفته شود لذا یکسری توصیه های اولیه وجود دارد که شخص می تواند در منزل آن ها را انجام دهد عبارتند از:
  2. در صورت خونریزی بهتر است که از راه دهان تنفس کنید که از ورود خون به گلو جلوگیری شود.
  3. اگر خونریزی ندارید سر خود را به سمت بالا نگهدارید که از میزان درد و تورم خود بکاهید
  4. برای کاهش تورم از یک کمپرس یخ و یا مقداری یخ در درون پارچه ای قرار داده و آن را روی بینی خود قرار دهید هر بار به مدت 15 الی 20 دقیقه و چندین بار تکرار کنید که تاثیر گذار باشد.
  5. برای کاهش درد نیز مصرف مسکن ها را فراموش نکنید

لذا فراموش نکنید که بهترین روش برای درمان بینی شسکته مراجعه به جراح است که بعد از معاینه کامل تشخیص دهند ، کدامین روش درمانی برای شما به نسبت شرایط بینی شکسته درست و مناسب است. پس لطفا سرخود عملی را در راستای بهبود انجام ندهید که پس از گذشت مدت زمانی موجب بروز عارضه هایی خواهید شد که در نهایت مجبور به جراحی سخت تری خواهید بود.

هزینه عمل بینی شکسته

هزینه راینوپلاستی با توجه به نوع ایراد و ساختمان کلی بینی و دستمزد جراح بینی و هزینه اتاق عمل و کلینیک تعیین می شود که بعد از اولین جلسه مشاوره حضوری به فرد اعلام می شود.

سخن آخر

همانطور که خواندید در این مطلب در رابطه با جراحی بینی شکسته در اصفهان اطلاعاتی دادیم. این عمل در افرادی که دچار شکستگی بینی شده اند ، سلامتی ایجاد می کند و زیبایی قبلی را به آن ها بازمی گرداند.

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: