جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی نوعی جراحی بینی است که با هدف رفع ایراداتی از قبیل فرم بد استخوان بینی نظیر رفع قوز و حالت خمیدگی روی پل بینی ، انجام می شود. به دلیل این که بینی در مرکز صورت قرار گرفته است ، کوچکترین ایراد در آن زیبایی بقیه اجزای صورت را تحت شعاع قرار می دهد. به گفته دکتر علیرضا پور صیرفی ، بهترین جراح بینی اصفهان ، شاهد آن هستیم که افرادی که با مشکلات ظاهری بینی از جمله قوز ، بزرگ بودن سوراخ بینی ، حالت افتادگی در قسمت پایین دماغ ، باریک بودن و بلندی بینی ، مواجه هستند غالبا به انجام جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی تمایل دارند.

 

جراحی بینی استخوانی در اصفهان - دکتر پورصیرفی

 

خصوصیات بینی های استخوانی

  • از لحاظ ظاهر:
    1. داشتن قوز و برآمدگی یا منحنی روی پل بینی
    2. سوراخ بینی بزرگ
  • از لحاظ ساختمان : بافت و غضروف مستحکم و مقاوم
  • از لحاظ پوست : داشتن پوست نازک به نحوی که بافت و غضروف زیرین پوست قابل لمس کردن باشد.

بینی های استخوانی به دلیل خصوصیاتی که ذکر می شود جزو ایده آل ترین بینی ها برای رینوپلاستی هستند و غالبا نتایج مطلوب و مورد رضایتی را ایجاد می کنند.

ایرادات شایع بینی استخوانی چیست ؟

بسیاری از افراد که جراحی بینی استخوانی را انتخاب می کنند ، استخوان بینی آنان در اثر شکستگی و یا در برخی موارد به دلیل وراثت فرم نامناسبی دارد. استخوان بینی این افراد دارای قوز عقابی ، بلند و استخوانی بزرگ است.

نحوه جراحی بینی استخوانی در اصفهان

در عمل بینی استخوانی غضروفی ، جراح بینی در جلسه مشاوره بینی فرد را از لحاظ فاکتورهایی از قبیل اندازه ، شکل ، ضخامت پوست ، تقارن و انحراف تیغه دماغ ، بینی را مورد بررسی قرار می دهد. عمل بینی با فرم استخوانی با صلاحدید جراح بینی با توجه به نوع ایراد آن و انتظار فرد از اعمال تغییر با یکی از دو روش رینوپلاستی باز یا عمل زیبایی بینی به روش بسته عمل فرم دهی را انجام می دهد.

با توجه به نوع تکنیک جراحی بینی استخوانی ، برش ها برای اعمال تغییرات و رفع ایراد بینی در داخل یا خارج بینی زده خواهد شد. سپس پوست ازساختار بینی جدا خواهد شد و طی انجام عملیات استئوتومی ، تغییراتی روی غضروف و استخوان بینی اعمال می گردد.

بعد از اعمال تغییرات و هموارسازی استخوان بینی ، پوست بدون هیچ تغییری روی ساختمان کلی بینی قرار می گیرد. و عمل بینی با بخیه زدن و گذاشتن اسپلینت بینی پایان می یابد. لازم به ذکر است که از آن جا که پوست بینی های استخوانی نازک هستند ، بسیار راحت تر از بینی گوشتی روی ساختمان جدید دماغ قرار می گیرند. این موضوع مزیتی در فرم دهی محسوب می شود.

تفاوت عمل زیبایی بینی گوشتی و استخوانی چیست ؟

یکی از تفاوت های عمل بینی گوشتی و جراحی بینی استخوانی ، در میزان ضخامت پوست بینی است. بینی گوشتی دارای غضروفی ظریف و ضخامت پوست بالایی در قسمت نوک بینی است. در حالی که بینی های استخوانی بالعکس دارای غضروف مقاوم و پوست نازکی هستند به همین علت نتایج مطلوبی را نیز به همراه دارند.

یکی دیگر از تفاوت ها آن است که در جراحی زیبایی بینی گوشتی باید تقویت بافت و غضروف ضعیف توسط جراح بینی با تجربه انجام داد شود. این مرحله که در عمل زیبایی بینی استخوانی انجام نمی شود بدین سبب است که از بازگشت پذیری فرم بینی گوشتی جلوگیری کند. بنابراین نتایج موفقیت آمیز واقع شود.

جراحی زیبایی بینی استخوانی چقدر طول می کشد ؟

بسته به تغییراتی که در ساختار بینی ایجاد می شود مدت زمان جراحی بینی استخوانی متغیر است. به طور معمول مدت زمان جراحی زیبایی بینی استخوانی حدود 2 الی 3 ساعت می باشد. چنانچه فرد بعد از رینوپلاستی مشکلی نداشته باشد بعد از عمل و رسیدن به وضعیت نرمال ترخیص خواهد شد.

جراحی بینی استخوانی

اقدامات قبل از رینوپلاستی

  • حتما باید در جلسه مشاوره از میزان انتظارات و اهداف خود از انجام عمل زیبایی بینی با جراح معالج خود صحبت نمایید.
  • در صورت دارا بودن سابقه مصرف دارویی خاص یا ابتلا به بیماری خاص ضروری است که پزشک تان را از این امر آگاه سازید.
  • آزمایشاتی که جراح برایتان تجویز کرده است را قبل از عمل انجام داده و نتایج آن را در اختیار جراح خود قرار دهید.
  • مصرف داروهای ضد التهاب نظیر پروفن و آسپرین حداقل به مدت 2 هفته قبل از عمل ممنوع است ؛ زیرا این داروها منجر به افزایش احتمال خونریزی در طول عمل می شوند.
  • از آنجایی که مصرف دخانیات از جمله سیگار و همچنین مصرف مشروبات الکلی ، اکسیژن رسانی به خون را مختل می نمایند ، ضروری است از مصرف موارد یاد شده به مدت 2 هفته پیش از جراحی بینی استخوانی قطع شود.
  • مصرف مایعات به میزان کافی ، یک روز قبل از انجام جراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • حتما شب قبل از جراحی ، استحمام نمایید.
  • به دلیل اینکه در روز جراحی باید معده خالی باشد ، باید از 8 ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • خانم ها باید در روز عمل از داشتن آرایش اجتناب نمایند.
  • آقایان در روز عمل باید با حداقل میزان سبیل و ریش به مرکز جراحی مراجعه نمایند.
  • به همراه داشتن هر گونه آلات فلزی و زیور آلات در روز عمل ممنوع می باشد.
  • بیمار باید به اتفاق همراه و حداقل نیم ساعت قبل از انجام عمل در مرکز جراحی حضور یابد.
  • آرامش زیباجو ، روند تغییر را بهتر و لذت بخش می کند. بنابراین قبل از عمل ، پزشکی را انتخاب کنید که باتوجه به سوابق او ، بتوانید اعتماد کامل به مهارت وی داشته باشید. این موضوع آرامش شما را پدید می آورد.

نتیجه جراحی بینی استخوانی

در فرم دهی بینی های استخوانی محدودیت کمتری وجود دارد ، چرا که این نوع از بینی ها از غضروفی محکم و پوست نازکی برخوردارند. بنابراین می توان بینی های استخوانی را تحت جراحی طبیعی بینی و فانتزی قرار داد.

  • جراحی طبیعی بینی : مقصود از انجام این جراحی رفع مشکلات و نواقص ظاهری بینی است. به طور کلی در جراحی زیبایی بینی طبیعی زاویه لب و بینی 90 الی 95 درجه است ، لذا نوک آن سر بالا نخواهد بود.
  • جراحی فانتزی بینی : در رینوپلاستی فانتزی زاویه لب و بینی 100 الی 105 درجه است ، لذا نوک این نوع از بینی ها سر بالایی بوده و سایز آن ها نیز بسیار کوچک است.
  • جراحی نیمه فانتزی بینی : این نوع جراحی بینی استخوانی ، فرم بینی بین طبیعی و فانتزی قرار دارد. به همین دلیل فرم نیمه فانتزی متقاضیان بیشتری از دو مدل دیگه داشته و نسبت به رینوپلاستی فانتزی ، به صورت های بیشتری می نشیند.

لازم به ذکر است که عامل تعیین کننده در انتخاب نوع فرم بینی ( طبیعی یا فانتزی ) مبتنی بر نوع بینی فرد ، تناسب بینی با سایر اجزای چهره او و همچنین سلیقه وی است. بنابراین بدیهی است که عمل زیبایی بینی با فرم طبیعی ، برای افرادی که اجزای صورت آن ها ابعاد درشتی دارند و همچنین آقایان گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

جراحی بینی استخوانی چه عوارضی دارد ؟

جراحی بینی همانند دیگر جراحی های زیبایی به علت وارد کردن تغییرات بر آناتومی بینی بدن واکنش نشان داده و این پاسخ بدن به تغییرات به وجود آمده عارضه نامیده می شود. که رینوپلاستی از این قضیه مستثنا نیست. عمل بینی توسط جراح ماهر و باتجربه صورت می گیرد و این امر خود بر میزان بروز عوارض تاثیر می گذارد. در ذیل به چند عارضه اجتناب ناپذیر اشاره شده است. عبارتند از :

  • درد : به علت کار روی استخوان بینی بعداز عمل ممکن است بیمار درد خفیفی داشته باشد که معمولا با مسکن های ساده بهبود پیدا می کند
  • تورم : از رایج ترین عوارض جراحی بینی می توان به تورم اشاره کرد. بعد از تکمیل فرایند جراحی ، اطراف بینی و چشم ها دچار ورم شدید می شود. بهبود این تورم ها در هر شخصی متفاوت بوده و از سه هفته الی شش ماه ممکن است زمان بر باشد.
  • کبودی : کبودی های به وجود آمده به میزان حساسیت پوست بیمار بستگی دارد. این کبودی ها نگران کننده نبوده و طی یک الی دو هفته بهبود خواهد یافت

مراقبت های بعد از جراحی بینی استخوانی

  • داروهایی که بهترین جراح بینی اصفهان معالج به منظور جلوگیری از بروز درد و تورم احتمالی ناشی از عمل یا کنترل آن تجویز می کند ، باید سر ساعت و طبق دستور به مصرف برسند. این موضوع دوران نقاهت را برای شما راحت تر می کند.
  • کبودی و تورم ، از عوارض شایعی است که افراد بعد از عمل زیبایی بینی با آن روبرو می شوند و توصیه می شود جهت کاهش آن تا 24 ساعت از کمپرس یخ استفاده نمایند.
  • از دیگر مواردی که در جلوگیری از تشدید تورم بینی موثر است ، کاهش مصرف نمک و ادویه های تند می باشد که تا چند وقت بعد از عمل بینی باید مصرف آن ها را به حداقل رساند.
  • افراد به مدت 10 روز الی 2 هفته بعد از عمل زیبایی بینی باید به مقدار کافی استراحت نمایند.
  • در خصوص نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی هرگز نباید صورت با بالشت در تماس باشد ؛ از این رو بهترین حالت برای خوابیدن بعد از عمل بینی ، حالت طاقباز ( به پشت ) می باشد.
  • بعد از جراحی بینی استخوانی ، زیر سر خود از دو بالشت استفاده کنید. (در بهترین حالت زاویه سر شما نسبت به بدن باید حدود 30 تا 45 درجه باشد.)
  • از روز اول پیاده روی داشته باشید ؛ پیاده روی آرام به گونه ای موجب بالا رفتن ضربان قلب نشود ، به کاهش تورم و گردش خون بهتر کمک شایانی می کند.
  • از قرار گفتن در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب خودداری کنید؛ چرا که بعد از عمل پوست صورت شما حساس تر از گذشته می شود. (در مقابل نور غیر مستقیم از کرم ضدآفتاب با spf بالا بهره مند شوید.)

جراحی بینی استخوانی توسط دکتر پورصیرفی بهترین جراح بینی اصفهان

سایر مراقبت های لازم بعد از جراحی بینی استخوانی

  • غالبا توصیه می شود تا 2 هفته بعد از عمل بینی از فین کردن با شدت و عطسه کردن با دهان بسته خودداری نمایید. چرا که این کار ، مخاط داخل بینی را تحت فشار قرار داده و می تواند سبب بروز عوارضی برای فرد گردد. (درصورت بروز عطسه و سرفه ، دهان خود را بازنگه دارید. این تکنیک موجب کاهش فشار در بینی می شود.)
  • تا چند روز ابتدایی بعد از عمل بینی از خوردن غذاهایی که به جویدن طولانی مدت نیاز دارند ، خودداری کنید. پس از آن مجاز به مصرف مواد غذایی معمولی خواهید بود.
  • به منظور مسواک کردن ، از مسواک های نرم استفاده کنید و در حین آن به لب بالای خود فشار وارد نیاورید.
  • از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از رینوپلاستی ، سیگار و قلیان نکشید و از مصرف مشروبات الکلی خودداری فرمایید. زیرا این موارد می توانند سبب اختلال خونرسانی و انسداد عروق خونی شده و در نتیجه ، فرآیند ترمیم و روند بهبودی را با اختلال مواجه سازند.
  • استفاده از عینک آفتابی و طبی با هر فرمی به مدت 2 ماه بعد از جراحی بینی استخوانی ممنوع است.
  • جهت تمیز کردن بینی از سرم های شستشو استفاده کنید و به هیچ عنوان هیچ جسم سختی وارد بینی نکنید.

میزان تورم بینی های استخوانی بعد از رینوپلاستی :

در روند جراحی بینی استخوانی به علت داشتن پوستی ظریف ، نازک و عدم کاهش پوست بینی توسط بهترین جراح بینی اصفهان ، میزان ورم بسیار کم و ناچیز می باشد. البته رعایت اقدامات لازم بعد از عمل و مصرف مواد غذایی مناسب در تورم بینی استخوانی بسیار تاثیر گذار است.

آیا جراحی بینی استخوانی قابل برگشت است ؟

خیر ، در یک سری موارد و بسیار به ندرت عمل بینی های استخوانی بازگشت پذیر است. بهتر است از وارد شدن هر گونه ضربه و آسیب به بینی جلوگیری کنید. همچنین رعایت اقدامات بعد از جراحی ، چسب زدن بینی و قرار نگرفتن در مکان های شلوغ و غیره می تواند در عدم برگشت بینی به حالت اولیه موثر باشد.

انتخاب جراح خوب برای عمل بینی استخوانی در اصفهان

رینوپلاستی روندی ایمن و کم تهاجم می باشد اما با این تفاسیر مجدد ممکن است که با انتخاب دکتر کم تجربه پیامدهای ناخوشایندی را بعد از جراحی بینی استخوانی شاهد باشید. در نتیجه بهتر است که تغییر فرم بینی را به بهترین جراح بینی در شهر خود بسپارید. با انتخاب یک دکتر ماهر و با تجربه می توانید نتیجه نهایی به دست آمده و به علاوه میزان ریسک بروز برخی عوارض را به حداقل رساند.

در نتیجه می توان به وضوح اعلام کرد که در روند عمل بینی استخوانی نقش جراح بینی می تواند بسیار مفید واقع شود. همان اندازه که پوست و میزان ضخامت آن می تواند بر نتیجه نهایی تاثیر بگذارد داشتن یک جراح ماهر نیز قادر است که شما را به خواسته خود از روند تغییر فرم بینی برساند.

جراحی بینی ثانویه در بینی های استخوانی

شایع ترین نشانه این نوع از بینی ها به دلیل قوز و طول بیش از اندازه آن ها می باشد که دلیلی شده است که فرد به جراحی بینی استخوانی تمایل پیدا کند. این عمل به نسبت جراحی بینی گوشتی پیچیدگی کمتری دارد اما همچنان حائز اهمیت بوده و می بایست در انتخاب دکتر عمل بینی استخوانی دقت بالایی را به خرج دهید.

اگر بینی خود را به دست دکتر کم تجربه و تازه کار بسپارید ممکن است که برخی عارضه های بعد از عمل بینی را تجربه کنید که گاها شما مجبور به انجام جراحی ثانویه بینی می شوید. انجام مجدد این عمل بسته به وضعیت شما و میزان صدماتی است که به همراه دارید. البته در جراحی بینی ترمیمی همیشه باید به یاد داشته باشید که برای این کار بایستی بینی از زخم و بخیه های جراحی اولیه بهبود پیدا کند و سپس شما کاندید این روند باشید.

هزینه جراحی بینی استخوانی در اصفهان

فاکتورهای مختلفی در هزینه جراحی بینی دخیل است. با توجه به این که این فاکتورها در هر فردی متغیر است ، هزینه جراحی نیز در هر شخص ، متفاوت خواهد بود. به طور کلی هزینه رینوپلاستی ، در جلسه مشاوره و بعد از اولین معاینه بالینی توسط جراح بینی بازگو خواهد شد.

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: