سوالات رایج جراحی بینی

 سوالات رایج جراحی بینی

سوالات رایج جراحی بینی : افراد متقاضی جراحی بینی معمولا با سوالات زیادی مواجه می شوند که ما در این مقاله به پاسخ این سوالات می پردازیم.

 سوالات رایج جراحی بینی شامل

سن مناسب برای عمل بینی چه موقع است؟

رشد بینی تا 16 سالگی می باشد لذا پس از 16 سال تمام از نظر علمی می توان اقدام به این عمل بینی کرد ولی بعضی متخصصان به جهت تکامل روحی روانی سن بالای 18 سال را توصیه کرده اند.

ولی اگر مشکلات تنفسی شدید باشد حتی قبل از 16 سال هم می توان اقدام به عمل بینی کرد. در سنین بالا محدودیت سنی برای راینوپلاستی نداریم ولی هر چه سن بالاتر رود بدلیل کاهش الاستیسیتی پوست و نسوج نتیجه عمل بینی ممکن است ضعیف تر باشد، افراد مسن از نظر سلامت قبلی ریوی جهت بیهوشی هم باید بررسی شوند.

تورم بعد از عمل بینی چقدر طول می کشد؟

بعد از عمل راینوپلاستی بطور طبیعی بینی و صورت تورم دارند.

تورم صورت با انجام کمپرس بین 2–1 هفته بر طرف می شود، ولی تورم بینی بستگی به ضخامت پوست بینی 6–1 ماه اول تاحدود زیادی کاهش پیدا می کند. مثلاً در پوستهای نازک در یک ماه اول و در پوستهای ضخیم در 6 ماه اول تورم کاهش زیادی دارد نتیجه نهایی عمل بینی پس از 18 ماه مشخص می شود.

چه موقع پس از عمل بینی برای بارداری مناسب است؟

در صورتیکه مقدور باشد اگر بارداری یک سال بعد از عمل بینی باشد تا تورم بینی کاملاً بر طرف شده باشد بهتر است ولی در صورت ضرورت 6 ماه بعد از عمل بینی هم می توان اقدام به بارداری کرد. در دوره بارداری بینی مثل سایر قسمتهای بدن متورم می شود که پس از بارداری بر طرف می شود.

سوالات رایج جراحی بینی

دیگر سوالات رایج جراحی بینی

تزریق بعد از راینوپلاستی چیست؟

گاهاً بعد از عمل راینوپلاستی در مطب در قسمتهایی از بینی جهت کاهش تورم تزریق می شود . این تزریق کورتون رقیق شده است و چون موضعی می باشد عوارض سیستمیک ندارد.

ولی این تزریق بیشتر در پوستهای ضخیم و حداقل 1 ماه بعد از عمل بینی انجام می شود و فقط در بعضی قسمتهای بینی (ناحیه بالای نوک بینی) قابل انجام است و حتماً باید توسط پزشک مربوطه انجام شود.

فقط در موارد توصیه شده توسط پزشک باشد زیرا اگر بی دلیل یا در ناحیه اشتباه و یا پوست نازک تزریق شود سبب ایجاد عوارض و تورفتگی پوست می شود ولی اگر صحیح انجام شود خصوصاً در پوستهای ضخیم مفید است.

چه موقع بعد از عمل بینی می توان ورزش کرد؟

بیماران معمولاً در روز عمل بینی پس از هوشیاری کامل می توانند با احتیاط راه بروند و از فردای عمل بینی فعالیتهای ساده روزمره در منزل داشته باشند.

از 2 هفته بعد از عمل بینی ورزش های سبک مثل نرمش و پیاده روی و بدن سازی سبک بلا مانع است. و از 1 ماه بعد از عمل بینی می توان تا حدی ورزش سنگین تر انجام داد. 2 ماه بعد از عمل بینی می توان شنا کرد، والیبال و یا ورزشهای با توپ مثل فوتبال را بهتر است 5–4 ماه بعد از عمل بینی شروع کرد.

تامپون بینی چیست؟

تامپون یا به اصطلاح عامیانه فتیله در واقع مش چرب شده با پماد آنتی بیوتیک است که جهت کاهش خونریزی و جلوگیری از چسبندگی داخل بینی قرار داده می شود .

ما معمولاً برای راحتی بیمار بجز موارد استثنا روز بعد از عمل بینی تامپون را خارج می کنیم و چون تامپونها چرب هستند و به آرامی خارج می شوند، درد چندانی ندارد.

رژیم غذایی مناسب برای عمل بینی چیست؟

قبل از عمل راینوپلاستی رژیم غذایی خاصی لازم نیست ، البته بعضی مصرف میوه هایی مثل آناناس را در کاهش تورم موثر می دانند که البته نباید در مصرف آن هم زیاده روی شود.

پس از عمل بینی به فاصله چند ساعت که بیمار هوشیار کامل باشد می توان رژیم غذایی را شروع کرد، بهتر است با مایعات و سوپ و آبمیوه و به میزان کم شروع شود زیرا بعضی افراد تا حدی بعد از عمل بینی حالت تهوع دارند.

از روز بعد از عمل بینی رژیم غذایی عادی شروع می شود ولی غذاهای خیلی سفت مثل نان خشک و ته دیگ را تا یک ماه نباید مصرف کرد.

دیگر سوالات رایج جراحی بینی

کبودی بعد از عمل راینوپلاستی چیست؟

در روشهای جدید به علت خونریزی کمتر معمولاً کبودی اطراف بینی و چشم ها کمتر است ولی بهر جهت تا حدی پیش می آید که با انجام کمپرس سرد در 24 ساعت اول بعد از عمل بینی و کمپرس گرم پس از 36 ساعت و ادامه آن تا یک هفته معمولاً بر طرف می شود.

استحمام بعد از عمل بینی چگونه است؟

روز بعد از عمل بینی می توان بدن را شستشو داد، 3–2 روز بعد می توان موها و سر را از پشت سر و به نحوی که باعث خیس شدن آتل بینی نشود شستشو داد.

قبل از مراجعه جهت برداشتن آتل (اسپیلینت) بینی که معمولاً روز 7–6 بعد از عمل بینی می باشد می توان استحمام کامل کرد.

شستشو دادن بینی با سرم شستشو چگونه انجام می شود؟

معمولاً پس از عمل جراحی بینی تا دو هفته شستشوی بینی با قطره شستشو که تجویز می شود ، انجام می گیرد.

پس از دو هفته برای تمیز کردن بینی می توان از سرم شستشو و یا محلول مخصوص شستشو استفاده کرد.

سرم شستشو یا همان نرمال سالین جهت شستشو را از داروخانه تهیه کنید، بهترین راه شستشو اینست که سرم را با یک سرنگ cc 10 یا cc 20 کشیده، سوزن آنرا جدا کنید و در حالی که سر زاویه 45–30 درجه دارد از یک سوراخ بینی با سرنگ سرم وارد شود.

می توان جهت شستشوی بینی از یک Package آماده بنام Aryo (آریو) استفاده کرد. این Package یک وسیله پمپ مانند جهت شستشو و تعدادی نمک استریل در پاکتهای مخصوص دارد.

شما در ظرف پمپ مانند آب جوشیده سرد شده می ریزید و یک بسته نمک در آن حل می کنید. سپس در حالیکه سر زاویه 45–30 درجه دارد با وسیله پمپ مانند این محلول شستشو از یک سوراخ بینی با فشار ملایم وارد می شود و از همان سوراخ یا سوراخ دیگر بینی خارج شده و یک شستشوی کامل بینی و گلو انجام می شود که بهتر است روزی یک بار یا دوبار انجام شود.

بنابراین با مشاوره مناسب و انتخاب جراح بینی حاذق و با تجربه می توان با آسایش خاطر و نتایح قابل پیش بینی عمل جراحی راینوپلاستی را انجام داد. البته انتظارات بیمار از این عمل بینی باید منطقی و مطابق با استانداردهای زیبایی شناسی و علمی باشد.

 

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: