ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی ، جراحی بینی باهدف برطرف کردن ایرادات بینی انجام می شود و جزو پر طرفدارترین عمل های زیبایی می باشد و برای کسب نتایج مطلوب و مورد رضایت باید مدتی باید بعد از جراحی بینی از انجام تعداد زیادی تمرینات ورزشی به مدت خاصی خودداری شود. قابل ذکر است که شما می‌توانید ورزش‌هایی را که جراح بینی مجاز می ‌داند انجام دهید. افراد متقاضی عمل بینی غالبا با این سوال مواجه می شوند که :

  •  تحرک و ورزش بعد از عمل جراحی بینی چگونه است ؟
  • چندوقت بعد از عمل بینی میشود ورزش کرد ؟
  • چند وقت بعد از عمل بینی میتوان شنا کرد ؟
  • عمل بینی برای ورزشکاران به چه صورت است ؟

ما در این مقاله در مورد مباحث ذکر شده اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم تا با داشتن اطلاعات کافی اقدام به جراحی بینی خود نمایید.

 

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر پورصیرفی

نحوه ورزش بعد از جراحی بینی

  • شروع زودهنگام فعالیت‌های ورزشی روند التیام و بهبودی را دچار اختلال را می‌ کند. چرا که ورزش کردن ضربان قلب و فشار خون را افزایش می ‌دهد، ممکن است ورزش کردن به خونریزی بینی، کبودی یا دیگر عوارض جراحی بینی منجر شود.
  • حدود دو ساعت پس از عمل بینی می توانید از بستر برخیزید اما توصیه می شود طی ۲۴ ساعت اول این کار حتما با کمک دیگران باشد بدلیل داروهای بیهوشی ممکن است دچار سرگیجه شوید و تعادل خود را از دست بدهید.
  •  از روز دوم قدم زدن را ساعاتی در منزل انجام دهید اما از خم شدن و برداشتن هر گونه وزنه سنگین امتناع کنید.
  • هفته اول در منزل استراحت نمایید ولی اگر مجبورید کار خود را شروع کنید بعد از روز سوم باشد و با حداقل فعالیت بدنی.
  • بعد از ۴ هفته نرمش های سبک بدون حرکات شدید ورزش بعد از جراحی بینی مثل ورزش یوگا و دوچرخه سواری مجاز است.
  • ورزش هایی که همراه با برخورد است مثل فوتبال و بسکتبال بهتر است بعد از اینکه بینی جراحی شده حالت تثبیت شده ای پیدا کرد شروع شود.

چند وقت بعد از عمل بینی میتوان شنا کرد ؟

  • به طور کلی دو ماه بعد از جراحی بینی ورزش های با حرکات متوسط بدن مانند شنا، تنیس روی میز، ایروبیک و والیبال قابل انجام است.
  • در حالت کلی هر نوع حرکتی که احتمال آسیب به بینی را به همراه داشته باشد، تا شش ماه بعد از عمل زیبایی بینی ممنوع می باشد.

بهترین بازه زمانی برای آغاز فعالیت های ورزشی پی از رینوپلاستی

طبق نکته های گفته شده در مقاله مراقبت های بعد از جراحی بینی بهتر است که دو الی سه هفته ابتدایی بعد از عمل از انجام حرکات ورزشی خودداری کنید. به عبارت ساده ، ورزش بعد از جراحی بینی بهتر است در زمانی مناسب شروع شود. همچنین بهتر است که در مواقع خواب و استراحت سر از بدن بالاتر قرار بگیرد. بی شک از اهمیت بالای مراقبت های بعد از جراحی مطلع هستید زیرا دماغ در دوره ریکاوری باید فرم جدیدش تثبیت شده و عارضه ای احتمالی بهبود یافته باشند. در نتیجه در پی گذشتن حداقل 14 روز به نقطه ای ایمن می رسد و فرد می تواند به روند طبیعی زندگی خود رسیدگی کند.

چگونه ورزش بعد از جراحی بینی را سبک آغاز کنیم ؟

جراح بینی عمدتا به بیماران توصیه میکند که استراحت مطلق نداشته باشند و از روز سوم بهتر است که پیاده روی آرام را آغاز کنند. ورزش بعد از جراحی بینی و داشتن تحرک و فعالیت به بهتر شدن جریان خون کمک می کند و بدین ترتیب روند درمان و بهبود کبودی و التهاب های به وجود آمده نیز تسریع می یابند.

مصرف مجدد ویتامین ها : استفاده دوباره از مینرال ها و مکمل های ورزشی را می توانید دو الی سه روز بعد از جراحی بینی از سر بگیرید. اما این به منزله این نیست که شما می توانید همراه با استفاده دوباره به باشگاه بروید. طبق گفته های قبل نهایت بتوانید از هفته بعد از عمل زیبایی بینی ، به پیاده روی بروید.

تمرینات ورزشی که بهتر است از انجام دادن آن پرهیز کنید

دقت داشته باشید که در روزهای آتی بعد از رینوپلاستی ، همچنان فرم جدید بینی آسیب پذیر بوده و با هر اتفاق ناچیز می تواند دستخوش تغییر شود. در نتیجه بهتر است که نهایت تلاش خود را در جهت مراقبت از شکل جدید بینی را به عمل بیاورید و همچنین ورزش بعد از جراحی بینی را به بعد موکول کنید. این کار مستلزم این است که از فعالیت های رزمی ، یوگا و دیگر حرکات ورزشی که احتمال برخورد ضربه به صورت را افزایش می دهد را به زمانی بهتر موکول کنید.

عوارض انجام زود هنگام ورزش بعد از رینوپلاستی

هر فعالیتی بدنی با تاثیر سیستمی که بصورت گسترده بر روی بدن وارد می نماید، می تواند نتایج عمل دماغ را نیز دستخوش تغییر کند. انجام ورزش متوسط الی شدید، باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون بیمار می شوند و فرد را در معرض خطر خونریزی بینی، کبودی و سایر عوامل قرار می دهند. این عوارض می تواند پروسه بهبودی را طولانی تر کند.
همانطور که مطلع هستید، اسکلت بینی در چنین بازه زمانی بسیار شکننده و حساس است. بروز هر گونه ضربه و یا فشار، حتی خفیف در خصوص ورزش بعد از جراحی بینی می تواند نتایج را دستکاری نماید. گاهی فرد پس از ورزش دچار سرگیجه، احساس درد در بینی می شود. اگر در کنار این نشانه ها متوجه افزایش تورم ، تغییر رنگ ، اختلال تنفسی شدید، ورزش را متوقف کنید.

تمرینات هوازی : با توجه به توصیه های پزشک معالجتان، در رابطه با ورزش بعد از جراحی بینی مثل ایروبیک و فعالیت سنگین برای افراد در هفته های ابتدایی توصیه نمی شود. این تمرینات سبب افزایش ضربان قلب و کاهش اکسیژن رسانی و در نتیجه آن تورم بیشتر بافت ها می گردد .

یوگا و پیلاتس : بر خلاف باور عموم، یوگا و پیلاتس تمرینات سبک و ملائمی نمی باشند . این ورزش با حرکات تند و سریع، بر تمام اندام های بدن تاثیر و تحت فشار قرار می دهد. این عوامل دارای حرکات پرشی و کششی با بکارگیری از دمبل هایی سنگین ضربان قلب را در فرد افزایش می دهد. می بایست برای شروع این فعالیت ها در پروسه ورزش بعد از جراحی بینی کمی بیشتر صبر کنید.

آیا افزایش تورم ها بعد از ورزش طبیعیست؟

اگر پس از طی نمودن بازه زمانی توصیه شده توسط پزشک ، بعد از انجام تمرینات ورزشی دچار تورم در بینی و اطراف آن شدید. این اتفاق در اثر افزایش جریان خون، جای نگرانی ندارد. تنها با سبک کردن تمرینات و رعایت نکات توصیه شده توسط متخصص، این عامل را تا بهبودی کامل کنترل نمایید.

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: