18 آوریل

پولیپ بینی

پولیپ بینی ، به دلیل وجود نوعی توده نرم در مسیرهای بینی و سینوس ها ایجاد می شود ، لازم به ذکر است که این توده ، سرطانی نمی باشد.

در صورتی که این توده کوچک باشد مشکل خاصی ایجاد نمی نماید ، اما چنانچه این توده بزرگ شود ، مجاری تنفسی را مسدود نموده و منجر به بیماری هایی از قبیل عفونت های مکرر سینوس و در برخی موارد از دست دادن بویایی می گردد.

پولیپ-بینی

علائم پولیپ بینی

علائم این عارضه  عبارتند از :

• آبریزش بینی
  • انسداد مکرر بینی
  • احساس خارش در نواحی اطراف چشم
  • کاهش یا از دست دادن حس بویایی
  • احساس درد در دندان های فک بالا
  • آبریزش در پشت حلق
  • درد در ناحیه سر و صورت
  • احساس فشار در قسمت پیشانی و صورت
  • خرخر کردن

تشخیص پولیپ بینی

تشخیص اختلال پوليپ بيني امری ساده می باشد. پزشک متخصص پس از بررسی های اولیه ، توسط وسیله ای تحت عنوان رینوسکوپ ، پوليپ بيني را به راحتی تشخیص داده و با تجویز برخی آزمایشات لازم جهت تشخیص محل قطعی و دقیق پولیپ و همچنین نوع آن می تواند روند درمان را آغاز نماید.

درمان پولیپ بینی

برای درمان پولیپ بینی نیز مانند بسیاری از اختلالات دیگر ، روش های درمانی غیرجراحی و جراحی وجود دارد.

• مصرف آنتی هیستامین

در صورتی که پوليپ بيني ناشی از حساسیت و آلرژی باشد ، بنا به صلاحدید پزشک برای برطرف نمودن حساسیت داروی آنتی هیستامین تجویز می گردد.

• استفاده از اسپری بینی

پزشک متخصص ، دراقدامات اولیه جهت درمان پوليپ بيني ، اسپری های بینی را تجویز می نماید. در بسیاری موارد استفاده از همین اسپری ها منجر به درمان قطعی پولیپ شده و در برخی موارد نیز التهاب پولیپ را کاهش می دهند. چنانچه به کمک اسپری های بینی ، پوليپ بيني درمان نگردد مراحل بعدی درمان و تجویز کورتیکو استروئیدهای خوراکی و تزریقی لحاظ می شود.

• مصرف کورتیکو استروئیدهای خوراکی

در برخی موارد ، پزشکان کورتیکو استروئیدهای خوراکی را به مدت محدود به صورت تکی یا همراه با اسپری تجویز می نمایند. دلیل تجویز کوتاه مدت این دارو ، عوارضی است که به دلیل خوراکی بودن ممکن است در بدن ایجاد نمایند.

• کورتیکو استروئیدهای تزریقی

در صورتی که با استفاده از کورتیکو استروئیدهای خوراکی نیز پوليپ بيني درمان نشود ، پزشک متخصص به ناچار کورتیکو استروئیدهای تزریقی را تجویز می نماید.

جراحی پولیپ بینی

چنانچه به کمک هیچ از روش های مذکور ، درمان پوليپ بيني صورت نپذیرد به کمک عمل جراحی بینی می توان پوليپ بيني را برطرف نمود. جراحی پولیپ امروزه با روش آندوسکوپی سینوس انجام می شود و امکان انجام این عمل به صورت همزمان با عمل زیبایی بینی یا راینوپلاستی وجود دارد.

نظرات بسته شده است.