انحراف بینی

انحراف بینی در اثر کج شدن تیغه بینی در قسمت داخلی بینی ایجاد می گردد و منجر به مسدود شدن یک یا هر دو حفره بینی می گردد ، بنابراین در عملکرد تنفسی بینی تاثیر گذاشته و سلامت فرد را به خطر می اندازد.

تیغه بینی در حالت طبیعی در مرکز بینی قرار گرفته است ، چنانچه تیغه بینی به هر دلیلی کمتر یا بیشتر از میزان طبیعی رشد نماید باعث انحراف تیغه بینی از خط میانی شده و بینی به سمت راست یا چپ منحرف خواهد شد.

عوامل انحراف بینی

علل مختلفی ممکن است منجر به انحراف بيني گردند ، موارد زیر از عوامل عمده ایجاد کننده انحراف بيني می باشند :

• وراثت
  • بزرگی بیش از حد لوزه سوم
  • تصادف
  • اصابت ضربه
  • شکستگی های ساده
  • بیماری های فک و لب شکری

انحراف-بینی

علائم و نشانه های انحراف بینی

در صورت وجود انحراف بيني علائم زیر بروز خواهند نمود :

• اختلالات تنفسی
  • انسداد یک یا هر دو حفره بینی
  • خشکی بینی و دهان
  • خروپف
  • خونریزی بینی
  • کاهش حس بویایی
  • ایجاد ترشح در پشت حلق
  • مشکلات ریه
  • عفونت  گوش
  • سر درد و سینوزیت

فرد در صورت مشاهده علائم فوق می بایست جهت درمان به پزشک متخصص مراجعه نماید ، زیرا در صورت عدم درمان یا تاخیر در درمان ممکن است مشکلات دیگری از قبیل آپنه خواب ( وقفه ناگهانی در خواب ) یا مشکلات قلبی و عروقی ایجاد گردند.

جراحی انحراف بینی

به منظور درمان انحراف بيني ، می توان داروهایی از قبیل آنتی هیستامین و داروهای ضد آلژی و همچنین اسپری های بینی را به تجویز پزشک متخصص استفاده نمود. البته باید توجه نمود این موارد تنها منجر به بهبود عوارض انحراف بيني می شوند و هرگز منجر به درمان قطعی این معضل نخواهند شد.

بهترین راه جهت درمان انحراف بيني ، جراحی بینی می باشد. لازم به ذکر است جراحی انحراف بینی یک جراحی درمانی است و صرفا به منظور برطرف نمودن انحراف تیغه بینی و بهبود عملکرد تنفسی انجام می گیرد.

آیا انحراف بینی با لیزر درمان می شود ؟

همانطور که قبلا اشاره نمودیم انحراف بيني به دلیل ایجاد انحراف در تیغه داخلی بینی ایجاد می شود ، لذا تنها روش قطعی جهت درمان آن ، جراحی انحراف بيني توسط جراح بینی با تجربه می باشد و نمی توان با لیزر اقدام به درمان آن نمود.

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: