تاثیر جراحی بینی در بویایی + راه درمان

تاثیر جراحی بینی در بویایی

تاثیر جراحی بینی در بویایی : یکی از سوالاتی که ذهن بیشتر متقاضیان جراحی بینی را به خود معطوف می نماید و عموما در جلسه مشاوره در این باره از جراح بینی سوال می نمایند ، این است که آیا جراحی بینی در حس بویایی اثرگذار است یا خیر ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که عمل جراحی زیبایی بینی ، در فضایی خارج از محیط  اعصاب و حواس بویایی انجام می گیرد و تقریبا می توان گفت امکان آسیب دیدن حس بویایی در حین جراحی بینی وجود د ندارد.

 

تاثیر جراحی بینی در بویایی

از بین رفتن حس بویایی بعد از عمل بینی طبیعی است؟

از بین رفتن حس بویایی یکی از مهمترین نگرانی های بیمارانی است که قصد انجام عمل رینوپلاستی یا جراحی بینی دارند.
به طور کلی طبیعی است که چند روز بعد از عمل شما کاهش بویایی داشته باشید و این به این دلیل است که بینی شما دارای پانسمان ، و اسپلینت درون آن می باشد.
بنابراین با خارج کردن اسپلینت از بینی ، هم راه تنفس بیمار و هم حس بویایی بازگشته و جای نگرانی نخواهد بود.

چرا بعد از جراحی بینی حس بویایی از بین می رود؟

یکی از مواردی که می توان آن را به عنوان دلیل کاهش حس بویایی دانست ، ورم بعد از عمل می باشد. ورم شدید داخلی یا حتی خارجی بینی باعث میشود که گیرنده های حسی هیچ بویی احساس نکرده و ارتباط خود را از دست بدهند.
دیگر علتی که می توان آن را دلیل کاهش حس بویایی دانست ، وجود خونابه ها یا مخاطی که در بینی جمع شده است باشد .(درست مانند زمانی که سرما خورده اید و هیچ بویی احساس نمی کنید)

چه زمانی حس بویایی بعد از عمل بینی باز می گردد؟

به طور کلی از بین رفتن حس بویایی کاملا موقتی است و بعد از سپری شدن دوره نقاهت باز می گردد.
معمولا بازگشت حس بویایی بعد از عمل بینی چیزی حدود 3 الی 6 هفته بوده (تا ورم بخوابد) علاوه بر آن مدت زمانی که خونابه و مخاط بینی تخلیه می شوند نیز تاثیر گذار است. بنابراین به طور کلی در صورت از بین رفتن حس بویایی بعد از عمل ، یک ماه نیاز است که حس بویایی شما باز گردد.

درمان حس بویایی بعد از عمل بینی

به طور کلی تنها درمان و بازگرداندن حس بویایی بعد از عمل صبر و سپری کردن دوره نقاهت است. از آنجایی که این یکی از عوارض جانبی کوتاه مدت عمل بینی است ، خود به خود بر طرف شده و نیاز به درمان خاصی ندارد. اما اگر شرایط و علائم شما بعد از دوره نقاهت هم پایدار بود ، حتما به پزشک متخصص خود مراجعه کرده و علائم را ذکر کنید. همچنین مراجعه به پزشک متخصص حرفه ای ، میزان عوارض شما را بعد از عمل بینی کاهش می دهد. بنابراین انتخاب پزشک متخصص نیز بسیار تاثیرگذار است.

حس بویایی بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی ، یکی از عوارض کوتاه مدت و موقتی ای که بروز می کند کاهش حس بویایی می باشد که به دلیل تورم و التهاب بافت های داخل بینی و همچنین ترشحات بینی رخ می دهد.

تاثیر جراحی بینی در بویایی نباید ایجاد نگرانی کند ، زیرا پس از گذشت مدت زمان کوتاهی تورم بینی از بین رفته و حس بویایی مجددا به حالت قبل خود باز می گردد.

برگشت حس بویایی بعد از جراحی بینی

پس از جراحی بینی ، بینی دچار تورم می شود و محفظه های انتهای اعصاب بویایی را تحت فشار قرار داده و منجر به بسته شدن این محفظه ها البته تا حدود کمی می گردد ، بنابراین تا زمانی که تورم بینی وجود داشته باشد فرد با کاهش حس بویایی روبرو خواهد بود.

با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیقات به عمل آمده در زمینه تغییر حس بویایی در افرادی که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته اند ، می توان گفت حس بویایی در تقریبا 86 درصد از این افراد پس از گذشت 6 ماه به حالت سابق خود برگشته است.

البته باید به این مطلب اشاره داشت که برطرف شدن تورم بینی به طور کامل تقریبا یکسال به طول می انجامد ، بنابراین پس از برطرف شدن تمامی ورم های موجود در بینی ، حس بویایی به حالت اولیه و طبیعی خود باز خواهد گشت.

 

دکتر علیرضا پورصیرفی  ، بهترین جراح بینی در شهر اصفهان هستند که با مهارت بالا  و تجربه فراوان در زیمنه جراحی بینی فعالیت دارند. 

حضور ایشان در سمینار ها و کنگره های جراحی پلاستیک بینی در خارج و داخل کشور نشان دهنده تبحر بالای ایشان در زمینه جراحی بینی به شمار می رود. همچنین ایشان با 18 سال سابقه جراحی بینی و انجام 7 هزار عمل بینی موفق  ؛ به یکی از بهترین جراحان بینی در سطح کشور شناخته می شوند. 

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: